Het belang van buitenspelen voor kinderen wordt door vrijwel iedereen erkend. Voor jonge kinderen kan het iedere soort ontwikkeling die deze kinderen doormaken stimuleren. De motorische, sociaal-emotionele, cognitieve, zintuiglijke en spel ontwikkeling, kunnen kinderen goed oefenen in de natuur. Sommige dingen kun je alleen maar buiten ervaren. Buiten ervaar je de ruimte, het weer, de natuur, het licht, het geluid en de grond heel anders. Binnen spelen vraagt dan ook andere vaardigheden en biedt andere mogelijkheden dan buiten spelen. Daarnaast geeft spelen in de natuur kinderen vooral ook veel plezier en ontspanning. De volgende spellen en oefeningen zijn leuk om buiten met kinderen te doen. Daarnaast stimuleren ze de ontwikkeling op verschillende gebieden.

Moestuin en picknick: Het werken in een moestuin kan gelegenheid bieden voor kinderen om samen te werken. Verdeel een bak of stuk tuin in een aantal kleinere delen waar de kinderen in tweetallen aan het werk kunnen. Dit kun je doen door touwtjes te spannen tussen de verschillende delen. Nu kun je de zaden, bollen of planten uitdelen. Het is een leuk idee om het groeiproces van de plantjes bij te houden door foto’s te maken van de verschillende stadia. Wanneer de groenten of vruchten rijp zijn mogen de kinderen deze samen plukken. Ieder weer op zijn eigen stukje grond. Een mooie afsluiting van het proces is om samen met de kinderen te gaan picknicken en daar de zelf verbouwde groenten of vruchten samen op te eten.

Natuurmozaïek: Om een natuurmozaïek te maken moeten kinderen zich concentreren. Als voorbereiding maak je een grote cirkel op de grond met takken of een tekening in de aarde. Deel vanuit het midden de cirkel in taartpunten. Maak zoveel vakken als de kinderen of een aantal vakken per kind. Elk kind moet nu een element van de natuur zoeken. Elk kind kiest iets anders, zoals eikels, dennenappels, houtsnippers, bladeren, mos, stenen of aarde. Er ontstaat een patroon met in ieder vakje de eigen kleuren en vormen. De kinderen leren hiermee afstemmen op de ander doordat ze rekening met elkaar moeten houden. Ze leren ook zich te concentreren, want welk element moest er ook alweer gezocht worden en waar kan ik die steeds vinden? Als de kinderen het nog moeilijk vinden, dan kun je de kinderen helpen bij het vinden van verschillende elementen van de natuur. Als de mozaïek vol is, bewonder je samen met de kinderen het eindpatroon.

Schapenwolk: Door samen met de kinderen op de grond te liggen en naar de wolken te kijken, leren kinderen zich op een ontspannen manier te concentreren. Even rustig de tijd nemen om de wolken te zien voorbij drijven. De kinderen die al fantasiespel hebben laten zien is het leuk om te vragen wat ze in de wolken zien

De motorische, sociaal-emotionele, cognitieve, zintuiglijke en spel ontwikkeling, kunnen kinderen goed oefenen in de natuur.

Dierenhotel: Om de kinderen nog meer de natuur te laten beleven en de natuur van buiten naar binnen te halen kun je een ´dierenhotel´ maken. Je kunt verschillende hotels maken voor bijvoorbeeld slakken, rupsen of mieren. Kinderen leren met het ´dierenhotel´ zich concentreren door verschillende activiteiten. De eerste activiteit die je kan doen is het maken van een hotel. Door samen met de kinderen een houten bak in te richten met bladeren en eten voor de dieren. Vervolgens moeten de dieren natuurlijk gevangen en in de bak geplaatst worden. Hierover heen doe je een plaat van plexiglas of plastic folie met gaatjes. Spannende activiteiten voor de kinderen waar de nodige concentratie wordt gevraagd, want je moet op zoek naar bladeren of dieren. Daarnaast is het een leuke activiteit, omdat ze de dieren kunnen observeren en kijken hoe ze leven in het hotel. Na afloop worden de dieren wel weer vrijgelaten in de natuur.

Zand en plantenschilderij: De fijne motoriek van kinderen kan gestimuleerd worden door tekeningen te maken bijvoorbeeld in het zand. Een kind kan je bijvoorbeeld met zijn vingers een boom laten tekenen in een gladgestreken stuk zand. Na deze tekening kan het kind het zandoppervlak weer glad strijken en opnieuw beginnen. Er kan ook gevarieerd worden door met andere materialen te tekenen, bijvoorbeeld met een takje of steentjes. Een tweede idee is om een groot wit vel papier te nemen en de kinderen hier met planten op te laten tekenen. Door met een gele paardenbloem, een groen blad of rode bes over het papier te wrijven krijg je verschillende kleuren en structuren op het papier. Een leuk idee is om de kinderen zelf materialen te laten proberen of deze samen te gaan zoeken.

Natuurlijk, een toren: Torens bouwen stimuleren de fijne motoriek van kinderen, helemaal als dit een toren is van verschillende natuurlijke materialen. Kinderen kunnen dit alleen doen of samen. Door verschillende natuurlijke materialen op elkaar te stapelen ga je op zoek naar het evenwicht. Je kunt beginnen met een basis van een hoopje zand en vervolgens stenen, bladeren en andere materialen uit de tuin toe te voegen. Hoe hoog kan de toren worden en wanneer valt hij om?

Blote voeten route: Er zijn in Nederland een aantal speciale blote voeten paden; hartstikke leuk en inspirerend. In de tuin kun je zelf ook voor deze beleving zorgen. Je kunt een bepaalde route lopen en benoemen wat je voelt en vragen of de kinderen dat ook voelen. Gras kriebelt maar is ook prettig, net als mos of zand. Ook modder voelt fijn, het sijpelt tussen je tenen door. Daarnaast voelen de kinderen de verschillen in temperatuur tussen de ondergronden (gras, mos, aarde) en tussen zonnige en schaduwplaatsen.

Regenboogspel: In de natuur zie je veel verschillende kleuren. Voor kinderen is het leuk om hier een zoekspel van te maken. Zorg  voor gekleurde papiertjes of steentjes. Ieder kind kiest één of twee kleurtjes uit en neemt deze mee. De kinderen gaan vervolgens in de tuin of natuur zoeken naar natuurrijke materialen die zo veel mogelijk dezelfde kleur hebben. Bijvoorbeeld bloemblaadjes, veren, boomschors of mos. De kinderen hoeven niet per se de hele bloem mee te nemen maar kunnen een blaadje plukken of van de grond rapen. Als er vergelijkbare kleuren gevonden zijn leg je deze samen met de gekleurde steentjes of papieren op de verzameltafel.