Vaak horen we van ouders dat zij zich zorgen maken om het eetgedrag van hun kind. Het kind lust bijvoorbeeld geen bruin brood, maar alleen wit brood zonder korstjes met hagelslag. En ook geen tomaat en melk, maar liever limonade of drinkyoghurt. Als ouder kan je soms flink ongerust worden als je kind slecht of eenzijdig eet. Er ontstaat dan makkelijk strijd over het eten. Dat komt de sfeer tijdens de maaltijden en de beleving dat eten leuk en lekker is niet ten goede. In deze blog geven we informatie over het eenzijdig eten van jonge kinderen en hoe je er als ouders mee om kunt gaan.

Waarom eet mijn kind moeilijk?

Het is normaal als jonge kinderen soms voedsel weigeren. De leeftijd, biologische en psychologische factoren kunnen oorzaken zijn die de kieskeurigheid van eten bij kinderen kunnen beïnvloeden.

Biologische factoren

De neiging tot voedselweigering is aangeboren. Het is echter verkeerd om voedsel dat geweigerd is vervolgens niet meer aan te bieden. Kinderen ontwikkelen aan het eind van hun eerste jaar weerstand tegen alle nieuwe voedingsmiddelen. Dit is nodig omdat kinderen steeds mobieler worden, ze gaan kruipen en lopen. Ze kunnen daardoor dingen tegenkomen die gevaarlijk of giftig kunnen zijn om te eten.

Hoe leer je kinderen leren eten?

Kinderen moeten echter ook van alles leren eten, want de veilige melkvoeding wordt vervangen door vast voedsel. Ze moeten daar langzaam aan wennen door elk nieuw eten te proberen. Ze moeten het telkens opnieuw aangeboden krijgen en proeven. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen het eten tussen de vijf en tien keer geproefd moeten hebben, voordat ze het leren eten.

Er is voedsel waar kinderen niet aan hoeven te wennen: voedsel dat zoet en/of vet is. De voorkeur voor zoet en vet eten is aangeboren. De reden hiervoor is dat mensen in tijden van gebrek aan eten juist konden overleven van voedsel dat calorierijk was. Kinderen moeten gezonde maaltijden daardoor juist leren eten, zonder dat het direct hun voorkeur heeft.

Een kind dat bijna genoeg gegeten heeft gedurende de dag, zal altijd kieskeurig zijn voor de laatste maaltijd van de dag.

Psychologische factoren
Naast deze biologische factoren spelen er ook psychologische factoren een rol bij het toenemende aantal kinderen dat kieskeurig is. Een oorzaak kan zijn dat ouders verkeerd op het probleem reageren. Ze zijn geneigd er niet zo’n punt van te maken omdat ze zelf ook weleens iets niet lusten. Deze houding zorgt er voor dat kinderen juist kieskeurig worden. Kinderen worden beloond voor hun kieskeurigheid doordat ouders meestal met een aantrekkelijker alternatief komen. Het kind leert door deze reactie dat kieskeurig zijn acceptabel en normaal is.

Uit Zweeds onderzoek blijkt dat ouders die afwisselend eten, kinderen hebben die ook afwisselend eten. Dit is ook een logische verklaring want als ouders weinig onbekend eten aanbieden aan kinderen, hebben ze ook minder kans om nieuwe smaken te leren kennen. Ook het bekend zijn met veel verschillende smaken, maakt de acceptatie van weer een andere smaakvariant beter.

Tips voor ouders bij kieskeurigheid

Als een kind niet afvalt en volgens zijn groeilijn gestaag doorgroeit, eet het qua hoeveelheid genoeg. Omdat het kind voor zijn kleine lijfje maar een beperkte hoeveelheid eten nodig heeft om zijn gewicht op peil te houden, ontstaan de meeste problemen in de leeftijd van één tot vier jaar door kieskeurigheid.

– Een kind dat bijna genoeg gegeten heeft gedurende de dag, zal altijd kieskeurig zijn voor de laatste maaltijd van de dag. Als het aanbod van eten groot is en je hebt maar een klein beetje nodig voor je kleine maag, zul je dus het lekkerste uitkiezen. Kijk daarom goed naar wat je kind dagelijks eet aan maaltijden en tussendoortjes. Kijk op www.voedingscentrum.nl wat je kind nodig heeft aan voedsel.

– Is de kieskeurigheid een gewoonte geworden? Bijvoorbeeld door geen enkele groente eten? Wees dan duidelijk voor je kind. Een minihapje groente en dan iets wat hij lekker vindt, bijvoorbeeld een hapje vlees. Je kind leert daardoor verschillende smaken tot zich te nemen. Wees niet te fanatiek omdat het eten wel een plezier moet blijven.

– Laat je kind één dag in de week zijn maaltijd kiezen en de andere dagen gewoon een aantal mini hapjes van wat hij (nog) niet lekker vindt. Probeer zo vaak mogelijk verschillende dingen aan te bieden. Je kunt bijvoorbeeld wel twee soorten groenten klaar maken, één soort die je kind sowieso lust en de ander om te proeven.

– Wees positief als je kind het heeft geprobeerd door een compliment te geven.