Jonge kinderen groeien steeds meer op met media zoals internet, tablets en mobiele telefonie. Media heeft daarmee veel invloed op de belevingswereld van deze jonge kinderen. Op dinsdag 15 april 2014 was Online-opvoedhulp.nl aanwezig op een Symposium over dit onderwerp: Ukkies- hun brein en mediaopvoeding.  Wat betekent deze toename in mediagebruik voor de ontwikkeling van het jonge kind en waar moet je als ouder rekening mee houden? Je leest het in deze blog.

Onderzoek mediagebruik jonge kinderen
Het tabletgebruik onder kinderen tot zeven jaar is het afgelopen jaar sterk toegenomen. Eén op de drie één-jarige kinderen speelt geregeld of vaak op een tablet. In 2012 was dit nog één op de acht. Bij driejarigen is dit zelfs al meer dan de helft van de kinderen. Dat blijkt uit onderzoek ‘Iene Miene Media 2013: een onderzoek naar mediagebruik door jonge kinderen’.

Eén op de drie één-jarige kinderen speelt geregeld of vaak op een tablet. Bij driejarigen is dit zelfs al meer dan de helft van de kinderen.

In hetzelfde onderzoek is ook aan ouders gevraagd of ouders betrokken mediaopvoeders zijn. Meer dan de helft van de ouders van kinderen van drie jaar en ouder gebruiken media samen met hun kind. Omdat ze dat zelf belangrijk vinden, maar ook omdat hun kind dat wil. Een ruime meerderheid houdt toezicht als hun kind media gebruikt.

Is tabletgebruik op jonge leeftijd al aan te raden?
De groei van het mediagebruik van kinderen is ook logisch. Kinderen vinden het leuk en als ouders heb je dan ook even de tijd om anderen dingen te doen. Als ouders is het alleen wel verstandig om na te denken of mediagebruik van jonge kinderen wel goed is voor hun ontwikkeling. Mediawijzer.net heeft in een document een aantal uitgangspunten over het tabletgebruik van jonge kinderen:

Baby’s (0-2 jaar) hebben geen baat bij beeldschermmedia en kunnen mogelijk zelfs schade oplopen in hun hersenontwikkeling. Tot twee jaar heeft het gebruik van tables en televisie geen meerwaarde: gebruik ze daarom zo min mogelijk is het advies.

Kinderen (2-6 jaar) vinden beeldschermmedia meestal heel leuk maar echt educatief is het niet te noemen. Dit punt wordt bereikt als kinderen rond de leeftijd van zes jaar (groep 3) zijn. Pas dan kan er gewerkt worden aan schoolse vaardigheden. Voor die tijd levert investeren hierin dan ook nauwelijks iets op; investeren in spelen, bewegen en contact met mensen daarentegen wel. Kinderen op deze leeftijd kunnen media zoals een tablet wel gebruiken voor plezier, dan het liefst wel samen met een volwassene.

Als beeldschermmedia door jonge kinderen gebruikt worden zonder begeleiding (menselijke interactie) dan is het alleen een activiteit van de rechterhersenhelft. Als alleen deze rechterhersenhelft gebruik wordt is de verwachting dat de kans groter is dat kinderen ‘verslaafd’ gedrag ontwikkelen.

Wat raden we jou als ouder aan?
Wij raden ouders aan om het mediagebruik / beeldschermtijd van jonge kinderen (tot 6 jaar) zoveel mogelijk te beperken. Als jonge kinderen dan media gebruiken doe dit dan zoveel mogelijk met hun samen zodat het brein van de kinderen niet eenzijdig wordt geprikkeld.

Jonge kinderen vinden het vooral leuk om Youtube filmpjes  te kijken en spelletjes te spelen door middel van apps. Als ouder is het belangrijk om voor jonge kinderen apps zorgvuldig te kiezen. De belangrijkste criteria is dat ze niet educatief moeten zijn, maar vooral dat ouders en het kind de app leuk vinden en gestimuleerd worden om praten over wat ze samen zien en doen.