Onze zoon van vijf is iedere ochtend om 5 uur wakker en slaapt dan niet meer in. Hij gaat ’s avonds om 19:15 naar bed en valt dan als een blok in slaap. Hoe kunnen wij als ouders zorgen dat ons kind ’s ochtends minder vroeg wakker is? In dit artikel geven we informatie over oorzaken van te vroeg wakker worden en tips en trucs om te zorgen dat je kind ’s ochtends langer in bed blijft.

Waarom wordt mijn kind zo vroeg wakker?

Alles heeft een oorzaak, dus ook het vroeg wakker worden van je kind. De meest voorkomende oorzaken van vroeg wakker worden zijn:

– Je kind doet nog een middagslaapje maar heeft dat niet meer nodig. Bij veel peuters is vroeg wakker worden hét signaal dat het tijd wordt het middagdutje af te schaffen.

– De biologische klok van je kind staat verkeerd. Bij de tips en trucs geven we advies over hoe je zorgt dat de biologische klok weer goed staat.

– Je kind heeft het koud, dit komt doordat ’s nachts de lichaamstemperatuur en omgevingstemperatuur daalt. Als je kind het net iets te koud heeft kan het eerder wakker worden.

– Het is te licht in de kamer. Sommige kinderen kunnen er niet tegen dat er veranderingen zijn in de hoeveelheid licht. ’s Middags kan je kind misschien wel tegen het licht maar door verloop van donker naar licht kunnen veel kinderen wakker worden.

– Je kind wordt wakker van geluiden buiten. Bijvoorbeeld de vogels die fluiten of de autodeur van de buurman. Deze geluiden kunnen ervoor zorgen dat je kind denkt dat de dag is begonnen. Geluid is bijna nooit de oorzaak van ontwaken. Het geluid kan er wel voor zorgen dat je kind minder makkelijk weer in slaap valt.

– Je kind is een ochtendmens. Er is een verschil in mensen: sommige zijn vroege vogels en anderen langslapers. Als je kind een ochtendmens is, wil dat niet zeggen dat het goed is om zo vroeg op te staan. Ook voor deze kinderen is het belangrijk dat ze leren langer in bed te blijven om uit te rusten. Bij de tips en trucs lees je hoe je ervoor kunt zorgen dat je kind langer in bed blijft liggen.

Als je kind een ochtendmens is, wil dat niet zeggen dat het goed is om zo vroeg op te staan. Ook voor deze kinderen is het belangrijk dat ze leren langer in bed te blijven om uit te rusten.

Tips en trucs om je kind ’s ochtends langer te laten slapen

Kinderen die vroeg wakker zijn vormen voor veel ouders een probleem. Het vroege wakker worden is vaak een vast patroon geworden, dat niet zomaar te doorbreken is. Daar moet je echt een plan voor maken, waar je een bepaalde periode tijd en energie in stopt. Je kind moet weer leren zijn biologische klok op een acceptabele tijd te zetten. Een stappenplan is:

1) Zorg voor een bedlampje of timer

2) Bedenk een beloningssysteem met stickers voor elke keer dat het je kind lukt om tot de ingestelde tijd in zijn bed te blijven liggen.

3) Zet de eerste nacht het lampje een kwartier voor het tijdstip dat je kind normaal wakker wordt. De eerste sticker is voor je kind dan snel verdient en dat motiveert. Bouw vervolgens langzaam op met steeds 5 minuten later. Elke ochtend gaat het lampje dan net iets later aan en zo verschuif je langzaam het slaapritme.

4) Leg je kind duidelijk uit hoe het voortaan werkt: ‘Als het lampje aan is, is het tijd om naar papa en mama te gaan. Is het lampje nog niet aan? Dan blijf je in bed tot het aangaat. Lukt het om pas te komen als het lampje aan is? Dan krijg je een sticker. Kom je er eerder uit dan word je weer teruggebracht (zonder verdere aandacht)’.

5) Herinner je kind elke avond aan deze afspraken.

Veel kinderen laten zich niet makkelijk terugsturen naar bed. Een tussenoplossing die veel ouders dan kiezen, is het bij je in bed nemen en zo proberen het tijdstip van opstaan nog wat uit te stellen. Dit is eigenlijk geen échte oplossing omdat van slapen vaak minder komt en met een beetje pech kruipt je kind steeds vroeger bij je in bed. Maar wat zijn dan wel goede oplossingen? Online-opvoedhulp.nl geeft een aantal tips en trucs:

  • Stel overdag duidelijke grenzen, zeg consequent ‘nee’ en zorg voor genoeg rust en regelmaat. Je kind zal dan ’s ochtends ook minder ruimte voelen om grenzen op te zoeken.
  • Zorg ervoor dat je kind een vast slaapritme heeft. Je kind kan het in weekend misschien iets later naar bed maar zorg ervoor dat het niet veel later is als doordeweeks.
  • Probeer een paar dagen uit wat er gebeurt als je je kind iets later naar bed brengt. Dit moet je ongeveer twee weken uit proberen om te zien wat het échte effect ’s ochtends is.
  • Let er op dat je kind er geen winst uit kan halen als hij vroeger uit bed komt. Krijgt hij veel aandacht of kletsen jullie gezellig met elkaar? Voor kinderen is dit aantrekkelijk om steeds te vroeg uit bed te komen.
  • Zorg ervoor dat je kind overdag veel daglicht krijgt, dus ga regelmatig naar buiten. Ook op donkere, sombere dagen. Dit beïnvloedt de slaap ten goede.

Heb je zorgen over het slaapgedrag van je kind en wil je graag dat een deskundige met je mee denkt? Stuur dan je vraag op via het aanmeldformulier.